termékek
szolgáltatások
hírek
letöltés
cégismertető
elérhetőség
oldaltérkép

Termékek
Kezdőoldal | Termékek | COMPOUND csapágyak
 
COMPOUND csapágyak
 

A COMPOUND-adatok általános adatai:

- Méretek:

Mivel a COMPOUND csapágyakat elismert gyártók szabványos gördülőcsapágyaiból készítik, a COMPOUND csapágyak főméretei megfelelnek a német ipar szabványainak (DIN 625, 626, 628, 635, 730 ill. DIN 616).

- Tűrések:

Mivel a COMPOUND csapágyak edzési folyamaton esnek át, a szabványokban (DIN 620) megállapított tűrésektől csekély eltérések lehetnek. A mangán-fosztátozott felületek esetén a külső gyűrű átmérőjénél növekedést, a belső gyűrű átmérőjénél csökkenést kell figyelembe venni 3-7μm értékben.

- Csapágyhézag:

Általánosságban az üzemi hőmérséklettől függetlenül, a szilárdanyag-kenés elvileg nagyobb radiális hézagot igényel, hogy a kinematikus pontatlanságokat kiegyenlítse, amik az átrétegzési folyamatokból és az elkerülhetetlen lekopó részecskékből jönnek létre. Ezért a COMPOUND-csapágyakat növelt hézagú (C3, C4, C5) gördülőcsapágyakból készítik.

- Kosarak:

A COMPOUND csapágyakat a csapágytípusnak megfelelően acéllemezkosárral vagy tömör sárgaréz-kosárral (mint pl. az önbeálló görgőscsapágyaknál) szállítják.

- Hőstabilizálás:

Mivel 120°C feletti hőmérsékletnél az anyagszerkezetben átalakulások lépnek fel, melyek méret- és alakváltozással ill. keménység és teherbírás veszteséggel járnak, a különböző fokozatú gördülő-csapágyak (a beépítési hely hőmérsékletétől függően) méretstabilizálva lesznek (S0-tól S4-ig).
A COMPOUND csapágyakat azonban két okból csak külön kívánságra készítik méretstabil csapágyakból:
- magas költségek és nagyon hosszú szállítási határidők
- a csapágykísérletek során megállapították, hogy magasabb hőmérséklet esetén a méretstabilizált gördülőcsapágyak sem érnek el hosszabb élettartamot, mint a nem méretstabilizáltak.
Ezért magasabb hőmérsékleten az acél méretváltozását a csapágyhézag megfelelő kiválasztása (C3-C5) ellensúlyozza.

- Fordulatszámok:

Mivel a szilárdanyag-kenés kenőanyag-elhasználódást mutat, a felhasználónak csak korlátozott számú fordulat áll a rendelkezésére. Ez az összfordulatszám pedig erősen függ a csapágy típusától, az alkalmazott szilárd kenőanyag(keverék)től és a környezeti feltételektől. Ezért főként alacsony fordulatszámú helyeken alkalmazzák, de magas fordulatszámoknál (n > 1000 fordulat/perc) is használják.

- Méretezés:

Mivel a COMPOUND csapágyak legtöbbször csak alacsony fordulatszámon üzemelnek, a szükséges csapágyméret kiszámításakor a statikus teherbírást kell alapul venni. 200°C feletti hőmérsékletre a teherbíró képesség csökkenését egy hőmérsékleti tényezővel kell figyelembe venni.

- Illesztések:

A növelt radiális hézag szükségessége miatt viszonylag laza illesztést kell választani. Az erős sajtoló illesztések hézagszűküléshez vezetnek, melyek a COMPOUND-csapágyak működését erőteljesen károsíthatják. Ezt különösen a mangán-foszfátozott kiviteleknél kell figyelembe venni.

- Korrózióvédelem:

A zsírral kent csapágyakkal ellentétben a COMPOUND csapágyak nem nyújtanak védelmet a korrózió ellen. Azokra az esetekre, ahol korrózióveszély áll fenn, három lehetőséget kínálunk a korrózió elleni védelemre:

  1. a felületek foszfátozását
  2. „corrotect®” réteggel bevont gördülőcsapágyat (csak max. 125°C-ig optimális)
  3. korrózióálló-acélból készült gördülőcsapágyak

- Foszfátozás:

A futási tulajdonságok javítására (a szilárd kenőanyagok jobb tapadása a futófelületeken) és a korrózió elleni védelemre alapvetően a gördülőcsapágyak foszfátozását ajánljuk. Két választási lehetőség létezik:

  1. vasfoszfátozás: nagyon vékony (1-3 μm), alig véd a korrózió ellen
  2. mangán-foszfátozás: viszonylag vastag (kb. 3-6 μm), csekély korrózióvédele

A csapágyillesztéseknél meghatározásánál a mangán-foszfátozásból eredő méretváltozásokra ügyelni kell!
A Corrotect® az INA Wälzlager Schaeffler KG. bejegyzett védjegye.

A COMPOUND-csapágyak alkalmazására vonatkozó megjegyzések:

  1. soha ne olajozza vagy zsírozza a COMPOUND-csapágyakat
  2. a COMPOUND-csapágyakat fokozott figyelemmel kell kezelni, mert a szilár-kenőanyag viszonylag törékeny anyag
  3. a COMPOUND-csapágyak tömítő hatása nem egyezik meg a gördülőcsapágyak csúszótömítésével (mint pl.: 2RS)
  4. a COPMPOUND-csapágyak nem korrózióállóak ha nincsenek foszfátozva

Amennyiben a fentiekkel kapcsolatban kérdése van, keresse kollégáinkat! A magyar nyelvű COMPOUND-katalógust letöltheti a „letöltések aloldalról”!