A COMPOUND-csapágyak általános adatai:
Méretek:
Mivel a COMPOUND csapágyakat elismert gyártók szabványos gördülőcsapágyaiból készítik, a COMPOUND csapágyak főméretei megfelelnek a német ipar szabványainak (DIN 625, 626, 628, 635, 730 ill. DIN 616).
Tűrések:
Mivel a COMPOUND csapágyak edzési folyamaton esnek át, a szabványokban (DIN 620) megállapított tűrésektől csekély eltérések lehetnek. A mangán-fosztátozott felületek esetén a külső gyűrű átmérőjénél növekedést, a belső gyűrű átmérőjénél csökkenést kell figyelembe venni 3-7μm értékben.
Csapágyhézag:
Általánosságban az üzemi hőmérséklettől függetlenül, a szilárdanyag-kenés elvileg nagyobb radiális hézagot igényel, hogy a kinematikus pontatlanságokat kiegyenlítse, amik az átrétegzési folyamatokból és az elkerülhetetlen lekopó részecskékből jönnek létre. Ezért a COMPOUND-csapágyakat növelt hézagú (C3, C4, C5) gördülőcsapágyakból készítik.
Kosarak:
A COMPOUND csapágyakat a csapágytípusnak megfelelően acéllemezkosárral vagy tömör sárgaréz-kosárral (mint pl. az önbeálló görgőscsapágyaknál) szállítják.
Hőstabilizálás:
Mivel 120°C feletti hőmérsékletnél az anyagszerkezetben átalakulások lépnek fel, melyek méret- és alakváltozással ill. keménység és teherbírás veszteséggel járnak, a különböző fokozatú gördülő-csapágyak (a beépítési hely hőmérsékletétől függően) méretstabilizálva lesznek (S0-tól S4-ig).
A COMPOUND csapágyakat azonban két okból csak külön kívánságra készítik méretstabil csapágyakból:
Ezért magasabb hőmérsékleten az acél méretváltozását a csapágyhézag megfelelő kiválasztása (C3-C5) ellensúlyozza.
Fordulatszámok:
Mivel a szilárdanyag-kenés kenőanyag-elhasználódást eredményez, a felhasználónak csak korlátozott számú fordulat áll a rendelkezésére. Ez az összfordulatszám pedig erősen függ a csapágy típusától, az alkalmazott szilárd kenőanyag(keverék)től és a környezeti feltételektől. Ezért főként alacsony fordulatszámú helyeken alkalmazzák, de magas fordulatszámoknál (n > 1000 fordulat/perc) is használják.
Méretezés:
Mivel a COMPOUND csapágyak legtöbbször csak alacsony fordulatszámon üzemelnek, a szükséges csapágyméret kiszámításakor a statikus teherbírást kell alapul venni. 200°C feletti hőmérsékletre a teherbíró képesség csökkenését egy hőmérsékleti tényezővel kell figyelembe venni.
Illesztések:
A növelt radiális hézag szükségessége miatt viszonylag laza illesztést kell választani. Az erős sajtoló illesztések hézagszűküléshez vezetnek, melyek a COMPOUND-csapágyak működését erőteljesen károsíthatják. Ezt különösen a mangán-foszfátozott kiviteleknél kell figyelembe venni.
Korrózióvédelem:
A zsírral kent csapágyakkal ellentétben a COMPOUND csapágyak nem nyújtanak védelmet a korrózió ellen. Azokra az esetekre, ahol korrózióveszély áll fenn, három lehetőséget kínálunk a korrózió elleni védelemre:
* A Corrotect® az INA Wälzlager Schaeffler KG. bejegyzett védjegye.
Foszfátozás:
A futási tulajdonságok javítására (a szilárd kenőanyagok jobb tapadása a futófelületeken) és a korrózió elleni védelemre alapvetően a gördülőcsapágyak foszfátozását ajánljuk. Két választási lehetőség létezik:
A csapágyillesztéseknél meghatározásánál a mangán-foszfátozásból eredő méretváltozásokra ügyelni kell!
A COMPOUND-csapágyak alkalmazására vonatkozó figyelmeztetések:
⇓ További műszaki információért kérjük töltse le a Künemund Hivatalos Compound Csapágy Katalógust! ⇓